04172020 01:13:40 PM, 2020

04172020 01:13:40 PM, 2020

04172020 01:13:40 PM, 2020

Depuis la mi-mars, nous observons au moyen d’une webcam le quotidien d’une famille d’aigles dont le nid se trouve en Floride et pour laquelle nous avons développé un intérêt singulier. Présence virtuelle. Une envie d’ « Habiter en oiseau » et de dialoguer avec le territoire. Présence réelle. Les oiseaux ouvrent l’écoute et leurs chants glissent dans nos oreilles. L’instant qui passe est étiré comme un fragment sonore dans l’espace distant, fait de sons abstraits, de souffles et d’enregistrements de terrain. Nous sommes dans un espace double : à certains moments, intérieur et à d’autres moments, extérieur.

Commande d’œuvre d’AVATAR

REPÈRES — Le monde se redéfinit, la signalétique de notre civilisation s’effrite. Les repères conventionnels perdent de leurs sens; nous devons faire résonner de nouvelles cornes de brume, nous devons allumer d’étonnantes lanternes pour un monde irrévocable, qui ne peut être renvoyé à son point de départ.

25 artistes ont été choisis par Avatar pour créer une œuvre d’art sonore d’une durée de 3 minutes sur la notion de repères.

04172020 01:13:40 PM, 2020

Since mid-March, we have developed a keen interest in watching the day-to-day activities of an eagle family nesting in Florida through a webcam livestream. Virtual presence. A desire to “Habiter en oiseau” [Live Like Birds] and enter into a dialogue with the territory. Actual presence. Birds activate our listening and their songs slip into our ears. Each passing moment stretches out like a sound fragment in a remote space, made from abstract sounds, breaths, and field recordings. We are within a twin space: sometimes inside, other times outside.

Commissioned Work by AVATAR

MARKERS — The world is being redefined; the signals of our civilization are crumbling. As conventional markers lose their meaning, we have to make new foghorns vibrate, light unexpected lanterns for an irrevocable world that cannot be turned back to the beginning.

Avatar has selected twenty-five artists to create an audio work of 3 minutes in length around the notion of markers.

English Translation

Kathryn Casault

Espace et vibrations sonores, Pont de l’Île d’Orléans — Space and sound vibrations, Île d’Orléans Bridge, 2018

Espace et vibrations sonores, Pont de l’Île d’Orléans — Space and sound vibrations, Île d’Orléans Bridge, 2018

Pont de l’Île d’Orléans, 2018

Note technique : pour une écoute optimale, l’usage d’écouteurs ou de haut-parleurs externes est fortement recommandé.

Enregistrements sonores du pont de l’Île d’Orléans à l’aide de microcontacts.
Installation sonore liée au projet > La singularité du banal.

Résidence de recherche et de production

Avatar, Québec (QC) Canada

Île d’Orléans Bridge, 2018

Technical note: for an optimal listening experience, the use of headphones or external speakers is strongly recommended.

Sound recordings of the Île d’Orléans bridge with contact microphones.
Sound installation related to the project > The Uniqueness of the Mundane.

Research and production residency

Avatar, Quebec City (QC) Canada

Espace et vibrations sonores, Pont de Québec — Space and sound vibrations, Québec Bridge, 2018

Espace et vibrations sonores, Pont de Québec — Space and sound vibrations, Québec Bridge, 2018

Pont de Québec, 2018

Note technique : pour une écoute optimale, l’usage d’écouteurs ou de haut-parleurs externes est fortement recommandé.

Enregistrements sonores du pont du Pont de Québec à l’aide de microcontacts.
Installation sonore liée au projet > La singularité du banal.

Résidence de recherche et de production

Avatar, Québec (QC) Canada

Quebec Bridge, 2018

Technical note: for an optimal listening experience, the use of headphones or external speakers is strongly recommended.

Sound recordings of the Pont de Québec bridge with contact microphones.
Sound installation related to the project > The Uniqueness of the Mundane.

Research and production residency

Avatar, Quebec City (QC) Canada

Espace et vibrations sonores, Tracel de Cap-Rouge — Space and sound vibrations, Cap-Rouge trestle, 2018

Espace et vibrations sonores, Tracel de Cap-Rouge — Space and sound vibrations, Cap-Rouge trestle, 2018

Tracel de Cap-Rouge, Québec, 2018

Note technique : pour une écoute optimale, l’usage d’écouteurs ou de haut-parleurs externes est fortement recommandé

Enregistrements sonores du Tracel de Cap-Rouge à Québec ouge à l’aide de microcontacts.

Installation sonore liée au projet > La singularité du banal.

Résidence de recherche et de production

Avatar, Québec (QC) Canada

Cap-Rouge trestle, Quebec, 2018

Technical note : for an optimal listening experience, the use of headphones or external speakers is strongly recommended.

Sound recordings of the Cap-Rouge trestle in Québec City with contact microphones.

Sound installation related to the project > The Uniqueness of the Mundane.

Research and production residency

Avatar, Quebec City (QC) Canada

1207 000 000 000, 2014

1207 000 000 000, 2014

BechardHudon_PosteAudioClark_1

1207 000 000 000, 2014

Le matériel sonore utilisé pour composer les pièces « collagiste » de 1207 000 000 000, provient des performances Éclaboussements Publics, Réseaux avec fils et Sous-sol, ainsi que de nos installations à la fois performatives, visuelles et sonores La Circulation des fluides et La Chute des potentiels. Ce regroupement de pièces sonores « remodelées » conjugue manipulations d’objets acoustiques, mouvements mécaniques, bruits électroniques et différents sons subaquatiques qui se juxtaposent et se mélangent. Un témoignage de nos recherches sonores hybrides qui s’attarde au potentiel « organique » de certains bruits mécaniques et, à l’inverse, au caractère « mécanique » qui se dégage parfois de divers sons naturels.

Présentation

2014 Centre Clark, Montréal (Québec) Canada

1207 000 000 000, 2014

The «collagist» pieces that compose 1207 000 000 000 were created with sound material originating from the performances Éclaboussements Publics, Réseaux avec fils and Sous-sol, as well as from our previous performative, visual and sound installations La Circulation des fluides and La Chute des potentiels. This grouping of «remodeled» sound pieces combine manupilation of acoustic objects, mechanical movements, electronic noises and different underwater sounds that are juxtaposed and mixed together. A testimony of our hybrid sound research that is interested by the « organic » potential of certain mechanical sounds, and conversely, to the « mechanical » character that sometimes emerges from diverse natural sounds.

Presentation

2014 Centre Clark, Montreal (Quebec) Canada

La Circulation des fluides I (audio) — The Circulation of Fluids I (audio), 2013

La Circulation des fluides I (audio) — The Circulation of Fluids I (audio), 2013

La Circulation des fluides I (audio), 2013

La situation d’écoute de La Circulation des fluides I est intimement liée à la matérialité de l’œuvre dans son rapport à l’espace et au temps. Pour la documentation audio, nous avons choisi de faire une lecture numérique des déplacements des visiteurs autour de l’installation. Les variations de mouvement et de distance captées par les onze sonars disposés à proximité des cônes sur la structure ont été enregistrées. Chaque sonar étant associé à un haut-parleur et à une source audio indépendante, nous avons aussi enregistré les sons diffusés dans les onze cônes. Dans le même programme informatique que celui employé pour l’installation, nous avons réenregistré en stéréo les données captées par les sonars et les prises de son de chacun des cônes émetteurs. De cette manière, nous avons réalisé une pièce audio qui tient compte autant que possible, du contexte de diffusion et d’écoute de l’installation sonore.

Publication sur disque compact

SOUND — OR ITS ABSENCE — 2013
From Nic Collins: Art is getting noisier every day. Whether made by sculptors, video artists, composers, printmakers or installation artists, there’s no question but that “Sound Art” is a genre ascendant. The Turner Prize went to a Sound Artist last year, Phonography has revived an interest in R. Murray Schafer’s Soundscape theories, and critical writing is beginning to proliferate on the topic. LMJ23 gives this field a closer look by highlighting artists and composers from around the world who address the role of sound in art that wouldn’t necessarily be called “music.” LMJ23 includes an accompanying CD, “sound—or its absence,” curated by Seth Cluett and featuring tracks by James Webb, Catherine Béchard & Sabine Hudon, Maia Urstad, Tania Candiani, Keith and Mendi Obadike, Tetsuya Umeda, Pascal Broccolichi, Hong-Kai Wang, Benedict Drew, and Nina Katchadourian.

Commissaire : Seth Cluett
Langue : english
Éditeur : MIT Press Journals, Cambridge, MA USA, 2013

Publication électronique

40,000 ANS — Collectif (2013)
Publication collective numérique réunissant les contributions de 55 artistes de l’Europe, des États-Unis, du Canada et du Québec. Publié dans le cadre du 20e d’Avatar.
Textes de présentation : Caroline Gagné et Jocelyn Robert
Langue : français et english, 56 pages
Éditeur : AVATAR (Québec)

Version iTunes
Version web

The Circulation of Fluids I (audio), 2013

Our relationship to sound within The Circulation of Fluids I is closely linked to the work’s materiality, to its connection to space and time. To produce the audio document, we have numerically captured variations in movement and distance generated by the eleven sonars placed near the horns. Since each sonar is associated with a loudspeaker and an independent audio source, we have also recorded the sounds transmitted through the paper horns. By using the same computer program as in the installation process, we have collected eleven audio tracks resulting from the variations in volume produced by the sonars. They have been mixed in stereo. Through this technique, we have created an audio piece that takes into account, as far as possible, the diffusion and listening context of the sound installation.

CD recording

SOUND — OR ITS ABSENCE — 2013
From Nic Collins: Art is getting noisier every day. Whether made by sculptors, video artists, composers, printmakers or installation artists, there’s no question but that “Sound Art” is a genre ascendant. The Turner Prize went to a Sound Artist last year, Phonography has revived an interest in R. Murray Schafer’s Soundscape theories, and critical writing is beginning to proliferate on the topic. LMJ23 gives this field a closer look by highlighting artists and composers from around the world who address the role of sound in art that wouldn’t necessarily be called “music.” LMJ23 includes an accompanying CD, “sound—or its absence,” curated by Seth Cluett and featuring tracks by James Webb, Catherine Béchard & Sabine Hudon, Maia Urstad, Tania Candiani, Keith and Mendi Obadike, Tetsuya Umeda, Pascal Broccolichi, Hong-Kai Wang, Benedict Drew, and Nina Katchadourian.

Curator: Seth Cluett
Language : english
Publisher: MIT Press Journals, Cambridge, MA USA, 2013

Electronic publication

40,000 YEARS — Collectif (2013)
Collective digital project reuniting the works of 55 artists from Europe, the United States, Canada and Quebec. Published in celebration of the 20th Anniversary of Avatar.
Presentation texts: Caroline Gagné & Jocelyn Robert
Language: français & english, 56 pages
Publisher: AVATAR (Quebec)

iTunes version
Web version

Capturer le [dés]ordre, 2012

Capturer le [dés]ordre, 2012

Sabin_Hudon_Capturer_le_Desordre

Capturer le [dés]ordre — 2012

Publication sur disque compact

Accumulation de bruitages, de mécanismes et de mouvements, Capturer le [dés]ordre capte quelque chose d’extrêmement fin et délicat, un chaos tout simple, presque une musique, pas tout à fait un rythme. Une accumulation de singularités mises en conjonction, additionnées et soustraites, tout à la fois.

Capturer le [dés]ordre, est une œuvre réalisée lors d’une résidence de production à AVATAR par l’artiste montréalais Sabin Hudon, initialement dans le cadre du programme Excavation sonore.

Capturer le [dés]ordre — 2012

CD recording

Capturer le [dés]ordre captures something extremely fine and delicate, a very simple chaos, almost music, not quite rhythm, escaping from its jumbled heap of sound effects, mechanisms, and movement. Singularities simultaneously built up by accretion, juxtaposed, added together and subtracted.

Capturer le [dés]ordre was the first work in the series Avatar présente, showcasing unpublished sound works. It was launched on September 28, 2012. Montreal artist Sabin Hudon produced Capturer le [dés]ordre in an AVATAR residency. It was initially intended for Excavation sonore.